Voor de aankoop van auto’s bij Saab heeft Pang Da geen goedkeuring nodig van
de overheid, maar een aandeel van 24 procent nemen in Spyker Cars/Saab en
plannen ontwikkelen voor een nieuwe fabriek in China mag niet zonder
toestemming van de overheid. De deelname moet worden getoetst aan de
overheidsplannen voor de langere termijn en daar zou de schoen wel eens
kunnen wringen.
80 Chinese autofabrieken dicht
Volgens de China-correspondent van RTLZ is de Chinese overheid van mening dat
er al veel te veel autofabrieken zijn. Er zouden er binnen enkele jaren
circa 80 moeten verdwijnen. Dat zou veel kleine merken de kop kosten, want
de Chinese overheid wil maar tien grotere fabrikanten overhouden. Het kan
voor een Chinees autoconcern daarom van groot belang zijn om een bekend merk
als partner te hebben buiten China. Saab kan voor Pang Da dus de redding
zijn om aan de saneringsronde van de Chinese overheid te ontsnappen.
Meer potentiële Chinese partners
Anderzijds heeft Saab heel snel een partner nodig om te overleven. In China
zijn meerdere kleine autobedrijven die hun toekomst niet zeker zijn vanwege
de overheidsplannen en dat zou verklaren waarom er in korte tijd twee
partners uit China gevonden konden worden om Saab te redden. Mocht Pang Da
geen toestemming krijgen, dan staat er vermoedelijk al snel een volgende
Chinese autofabrikant klaar.
Overigens zullen ook nieuwe partners voor Saab niet klakkeloos worden
geaccepteerd. Voormalig eigenaar General Motors blokkeerde eerder al eens
deelname van Vladimir Antonov en de Europese Investerings Bank (EIB) heeft
ook allerlei voorwaarden verbonden aan het krediet van 400 miljoen euro.
Maar vast staat dat Saab en Pang Da elkaar moeten redden.
Meer autonieuws op Carros.nl
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl